Stockholm i mitt hjärtaaaa

Nästa vecka bär det av till Stockholm i tre dagar - som jag har längtat! Det är en utav mina absoluta favoritstäder, det känns liksom inte som en riktig storstad utan mer som flera små städer där varje stadsdel har sin charm. Jag trivs alltid som fisken i vattnet när jag är där, och skulle lätt kunna tänka mej att bo där i framtiden.

Men, redan nu behövs det planeras vilka affärer jag ska besöka för att undvika att gå och gå och gå och inte riktigt veta vart man ska...som det har blivit många gånger förut. De butiker jag har planerat att besöka är:


> Det nya Topshop på Drottninggatan
> Hela Drottninggatan, även om det är de vanliga affärerna där känns det som en tradition att i alla fall gå lite grann på den gatan och kolla in H&M, Åhlens och PUB.
> NK, kolla in lite på sommarrean.
> Monki.
> Acnebutiken. Eller ja, vilken utav dem är bäst egentligen?
> Tjallamalla, och andra småbutiker i Sofo-området.
> Brunogallerian.
> Secondhand-butiker.

Men jag vill givetvis ha lite tips från er också! Vilka klädaffärer och secondhand-butiker får man bara inte missa? Eller vet ni några andra mysiga butiker som jag inte nämnt? Jag vill också ha tips på mysiga restauranger och caféer som man kan mysa på på kvällarna. Ge mej tips!

image392

Kommentera
Postat av: Eddie

Som du säger. SoFo får man inte missa. Urban outfitters glömde du, dit måste du ju! Nitty Gritty och Jus har snygga kläder, men inte så billiga. Awesome Rags får du inte heller missa, finns iofs på Bub, men inte sett från Drottninggatan. Jag har jättemycket bra tips, men jag orkar inte skriva alla här, haha! Lycka till...

Postat av: sandra

eddie: superbra tips!tack så jättemycket :D

2007-06-19 @ 17:50:06
URL: http://propert.blogg.se
Postat av: Yo Stockholm

Oj jag har så mycket tips.. så jag vet inte var jag ska börja.
? Glass (Gelateria Italiana - Nougat är favoriten vid Friedhemplan eller Kåkbrinken i Gamla Stan har också god glass)
? Vin (Terrenos Vinotek ? Laddar ett kort (100kr) och väljer vilka viner du vill testa genom att använda ?vinomaterna? ? kan vara stängt på sommaren, kolla)
? Drink (finns massor av bra ställen, men favoriten vid bra väder är att gå ner till Norrmälarstrand på eftermiddagen till båten M/S Gerda och dricka en ?dagens? (dvs hälften vitt vin o hälften sprite/7up) eller en Strawberry daqurie). Annars tycker jag Josefinas på djurgården är super mysig (mitt emot Nordiska museet) - jag skriver om den på min blogg för några dagar sen.
? Mat (Caliente på flemminggatan är billig (65kr för 1 st tapas) och är sååå gott, har jätte bra uteservering som öppnar kl 17.00 så var gärna där i tid för det blir lätt kö vid bra väder. Ni måste ta min favorit som är ?Mixto de la Casa? med 2 spätt av räkor o oxfilé samt potatis och aioli. Be om extra aioli till brödet (tar sällan betalt för det). Fajita Chicka är också god. Man blir mätt på 2 st så ta inte mer!) Thaiboat vid skanstull är också helt sjukt mysigt med en egen liten pråm med sand där man kan drömma sig bort. Annars har hela rörstrandsgatan mycket mysiga resturanger. Indian Curry House är förstås bästa indien i hela stockholm som ligger på Scheelegatan.
? Vacker utsikt/Strövtåg ? Norrmälarstrand är jätte fint samt kungsholmsstrand Stanna till i stadshusets trädgård och bara njut av lugnet o utsikten. Djurgården förstås är alltid ett säkert kort. Annars har jag en annan favorit som väldigt få personer hittar till. Du går av vid slussen och går Brännkyrkagatan upp ett par kvarter till du kommer till Blecktornsgränd där du svänger in höger. I slutet av gatan borde du se en liten gångstig till vänster (Montelliusvägen) och där är bedårande utsikt. Gå till mariaberget och sitt ner en stund där o se på utsikten. Vill du uppleva lite ?hippie?känsla så gå ner till Hornstullsstrand till området ?Street? där det är marknad o mysig atmosfär.
? Skärgården- Alla öar.. jag har inte utforskat alla ännu utan har varit på Utö,Sandhamn och Fjäderholmarna. Favoriten av dessa är Utö!
Shopping - Du får inte missa butiken ?Taj Mahal Livs? med alla afrikanska specialiter som ligger på Adolf Fredriks Kyrkogata (tvärgata till Drottninggatan rätt långt upp)
? Café (Favoriterna är Rosendalsträdgård på Djurgården ? obs var där kl 10.00 annars är det knökfullt), Fåfängan uppe på berget vid Vikingterminalen ? jobbigt att gå upp för alla trappor men väl värt besväret när man är framme.

2007-06-20 @ 09:16:46
URL: http://yostockholm.blogspot.com/
Postat av: sandra

Yo Stockholm: TACK! Jättebra tips! Dessa ställen skulle jag aldrig hittat utan en "stockholmares" hjälp :D tusen tack!

2007-06-20 @ 12:43:52
URL: http://propert.blogg.se
Postat av: Linnea

Acnebutiken på Norrmalmstorg är bäst. Du får inte heller missa Urban Outfitters.
Secondhand är bäst på Söder. Judiths på hornsgatan, en massa affärer på Bondegatan, Beyond Retro på Åsögatan.
Kafeer finns det gott om. Blå Porten på Djurgården (vid Liljevalchs) är jättehärligt. God mat i en underbar trädgård. På Swedenborgsgatan på söder ligger Ka´s kafe, litet, men mysigt. + för uteservering på gatan där man kan sitta och spana. The cookbook cafe på Birger Jarlsgatan (vid balettakademin) har jag inte varit på själv än, men har hört att det är underbart.
Det finns hur mycket som helst :) Hoppas du får det bra i vårt underbar Stockholm.

2007-06-21 @ 18:31:32
URL: http://linneasliv.webblogg.se
Postat av: sandra

linnea: tack!superbra tips på både affärer och caféen :) tack så jättemycket!

2007-06-22 @ 12:28:10
URL: http://propert.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback